ISPS: een last of opportuniteit?
De Internationale Code voor de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten (ISPS-code) en de Europese Verordening 725/2004 m.b.t. de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten zijn ontstaan na de aanslagen van 9/11. Nadien werden er nog tal van bijkomende initiatieven genomen om de havens en de supply chain te beveiligen tegen het terrorisme en het smokkelen van massavernietigingswapens.
Van de PFSO wordt verwacht:
- dat hij/zij van al deze wetgeving volledig op de hoogte is en … blijft;
- en dat hij/zij de voorgeschreven beveiligingsmaatregelen ook doeltreffend kan implementeren en onderhouden zonder dat er ook maar een vertraging ontstaat van de operationele en logistieke activiteiten op de havenfaciliteit.
Vooral dit laatste blijkt geen sinecure te zijn en is vaak een delicate evenwichtsoefening!
Unieke en praktische opleiding
Naast de noodzakelijke theoretische omkadering is er een ruim praktisch georiënteerd gedeelte.
- Thema’s zoals o.a. terrorisme, mythes en waarheden m.b.t. toegangscontrole, camerabewaking, interactie met het schip, opstellen van het veiligheidsplan, contracting externe bewaking, synergie met de overheid worden uitgebreid besproken.
- Verplichte beveiligingsmaatregelen worden meteen naar concrete toepassingsmogelijkheden vertaald.
Doelgroep
- Medewerkers die door hun bedrijf werden aangesteld als (mede)verantwoordelijke voor de ontwikkeling, uitvoering en onderhoud van het haven-faciliteitsveiligheidsplan en die de contacten onderhouden met scheepsveiligheidsbeambten en de overheid (terminal managers, operations assistents, kaaiverantwoordelijken, …)
- Verantwoordelijken voor maritieme beveiliging binnen externe beveiligingsfirma’s.
Een actieve inbreng van de deelnemers wordt verwacht.
Een eerste stap in het leerproces, is het downloaden en uitprinten van de PFSO – verordening-725-2004-nl. De deelnemer dient bij aanvang van de opleiding een hard copy van deze Verordening mee te brengen.